2017. április 9., vasárnap

Az e-könyvek jövője

A jövő e-könyvének megtervezésekor figyelembe kell venni azt a tényt, amit főként olvasáspszichológusok hangoztatnak, hogy a mai fiatal generáció, aki az internetet böngészve, és azon belül is főképp tabletet és okostelefont böngészve nőtt fel, már nehezebben tud hosszú időn keresztül egyetlen dologgal foglalatoskodni. Ellentétben a régebbi generációkkal, akik még papír könyvek olvasásával töltötték idejüket és akár egy egész napon keresztül is képesek voltak könyvvel a kezükben egy helyben ülni és olvasni. A mai internetezők figyelme szétszórt, mert az internetet böngészve ugranak az internetes linkeken át egyik weboldalról a másikra. Nem tudnak sokáig koncentrálni az internetes felületeken egy hosszabb szöveg elolvasására, hanem a szövegben közbeékelődő linkek segítségével gyakran azonnal egy videóra, vagy más médiumra váltanak.
Ezekhez az olvasási szokásokhoz kell igazodnia a jövő elektronikus médiumainak, amelyeknek az olvasás terén a legfőbb képviselője ma az e-könyv, vagy elektronikus könyv. Tehát az egyre népszerűbbé váló e-könyvet ezeknek az olvasási szokásoknak megfelelően kell átalakítani a jövőben. Ennek az első lépése mindenképpen az kell, hogy legyen, amellyel egy olyan alkalmazást építünk be az e-könyvekbe, amely képes a könyvben található fontosabb szövegrészeket kijelölni, és kiemelni, elkülönítve a csak mellékes, nem annyira fontos információktól, hogy így le tudjuk rövidíteni a könyvek olvasását. Ez a mai egyetemistáknak is egy fontos módszere, hogy megkönnyítsék maguk számára a tanulást.
Ezekről a rövidebb részekről pedig egy ugyanolyan tartalomjegyzéket lehetne készíteni az e-könyvben, mint amilyen az e-könyvek fő tartalomjegyzéke, ahol a tartalomjegyzék minden egyes eleme egy link is egyben, amelyre rákattintva a tartalomjegyzék által hivatkozott szövegrészre ugorhatunk az e-könyvben. Esetünkben pedig mivel ez a szövegrész nem egy egész oldalt foglal el az e-könyvben, érdemes lenne abban az esetben, ha az általunk készített új tartalomjegyzékről az adott szövegrészre ugrunk, akkor azt a program által automatikusan kiszínezni, vagy valamilyen módon kiemelni.
Így megoldhatjuk a könyv lerövidítését és a gyorsabb olvasást a hosszú ideig egy dologra koncentrálni nem tudó mai generációnak. Azonban mindez még nem elég. Mivel a mai generációk az interneten nemcsak szöveges, hanem sokfajta médiumok (videó, animáció stb.) párhuzamos böngészését szokták meg, azt is meg kell oldanunk, hogy mondjuk, egy videót ne csak mellékletként csatolhassunk az e-könyvbe, hanem konkrétan be is tudjuk ágyazni az e-könyv oldalaiba. Akár egy weboldalba, hogy ott mondjuk, a szöveg fölött lejátszható legyen, mint egy youtube videó. Továbbá a videó egyes részei szintén kijelölhetők legyenek és össze legyenek kapcsolva a videó alatt lévő szövegnek a fent leírt módon kiemelt részeivel, vagy akár a videó egésze a szöveg egészével, ha az szükséges.
Így ha a videó megtekintése során a videó egy kijelölt részéhez, idősávjához érünk, akkor lehetne beépítve a videó eszköztárába egy link, vagy funkció, ami egyrészt jelzi, hogy mettől-meddig van kijelölve az idősáv. Másrészt erre a funkcióra rákattintva az e-könyvben a videó alatt arra a szövegrészre ugorhatnánk, amely a videó adott részletéhez kiemelten kapcsolódik, és akkor az e-könyv olvasó ezt a szövegrészt ki is színezhetné, vagy valamilyen módon kiemelhetné. Így ha például egy regényt egyszer már megfilmesítettek, akkor az e-könyv egyik oldalába bemásolhatnánk a regény egyik fejezetét, majd fölé beágyazhatnánk videóként a film azon részét, ami a könyv adott fejezetéhez kapcsolódik. A videóban pedig kijelölhetnénk egyes idősávokat, amelyek a könyvfejezet egyes kiemelt, és azoknak megfelelő szövegrészeihez kapcsolódnak, és mikor a videó megtekintésekor az adott idősávra érünk, egy a videó eszköztárában lévő linkre vagy funkcióra kattinthatnánk és az e-könyv olvasó automatikusan a kiemelt szövegrészre ugrana, ami által közvetlenül tanulmányozhatnánk, hogy a filmrendező hogyan fordította le a film nyelvére az író szövegét.
Ugyanezt ugyanígy megtehetnénk akkor is, ha például egy tudományos ismeretterjesztő könyv alapján csinált valaki egy dokumentumfilmet. Továbbá ugyanígy meg kellene oldani azt is, hogy például egy kiemelt szövegrészletről ugorhassunk vissza az e-könyvben egy adott videó részletre, vagy egy kijelölt videó részletről egy másik videó részletre egy másik e-könyv oldalon például úgy, hogy a hivatkozásra kattintás után a videó azon részeit, amiket most nem akarunk megnézni, gyorsítással lepergetnénk, és csak az általunk megtekinteni kívánt videó részletnél játszanánk le normál sebességgel a felvételt. Ezzel a módszerrel a mai tabletező és okotelefonokat böngésző fiatal generáció olvasási igényeinek is eleget tehetnénk, akiknek figyelme szétszórt, és olvasás közben rövid időközönként ugrálnak egyik szövegrészletről a másikra, illetve egyik médiumról a másikra. Az így létrejött új médiumot videókönyvnek nevezhetnénk.

Felhasznált Irodalom:

Kötelezők röviden: nyaralni ment az olvasás? http://bmefilozofia.blog.hu/…/kotelezok_roviden_nyaralni_me…
Michel Houellebecq: A térkép és a táj, MAGVETŐ KFT., 2016.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése